زنان نام آور ایرانی

" زنان با یک دست گهواره را تکان می دهد و با دست دیگر دنیا را "

به لطافت گل، به سختی فولاد!

گفت‎وگو با یک دختر نینجا؛ به لطافت گل، به سختی فولاد!
«مگر دخترها هم نینجا می‌شوند؟ توی کدام فیلم و سریال و کارتون دیدی ستاره سَمی از جیب یک دختر دربیاید؟ نینجا مرد است، مردی شکست‎ناپذیر که همه را یک‎تنه حریف است». حالا هی بگو چیزهایی که دیده‎ای قصه بوده‎. هی بگو «نینجوتسو» یک رشته ورزشی و یک سبک زندگی است و مرد و زن نمی‎شناسد. هی بگو دست از این‎ خط‎کشی‎ها بردار، به خرج بعضی‎ها نمی‎رود که نمی‎رود. من که زورم نمی‎رسد اما یک دختر نینجا شاید بتواند این کلیشه‎ها را بشکند. «رویا دیوَکان» دختر دهه هفتادی اهل بروجرد، یک نینجای واقعی است؛ از آن دخترهای پرشروشور ماجراجو که خستگی نمی‎شناسد. گرفتن مربیگری 15رشته ورزشی و فعالیت به‎عنوان بادیگارد کارهای روتین و دم‎دستی رویاست، او توانسته در استان لرستان، آموزش رشته رزمی نینجوتسو را برای اولین‎بار برای خانم‎ها راه بیندازد و حالا تنها مربی این رشته در استان لرستان است.باافتخار همشهری بنده هستند.

 برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

قصه رویا از زبان خودش: من، نینجا یا درست‎تر بگویم «کونوئیچی» هستم؛ در رشته «نینجوتسو» به مردها «نینجا» می‎گویند و به زن‎ها، «کونوئیچی». اما چون کلمه نینجا شناخته‎شده‎تر است من را هم به همین اسم صدا کنید. نینجاها ترس ندارند، خشن نیستند و با کسی هم سر جنگ ندارند. نینجوتسو ورزش رزمی و چیزی بیشتر از آن است؛ راهی است برای پیداکردن نقاط ضعف جسمی و روحی و تقویت نقاط قوت. ما در این ورزش، 18 هنر یاد می‎گیریم؛ با دقت به محیط نگاه کردن، شناختن توانایی‌های روحی و جسمی، تمرینات بدن‎سازی، کاربرد سلاح‎های سنتی و مدرن، شناخت علم شیمی، آشنایی با علم ستارگان، جهت‎یابی، حرکات آکروباتیک، عکس‎العمل‌های صحیح دربرابر محرک‌های ناگهانی و... . این مجموعه شگفت‎انگیز از توانایی و مهارت، من را تشویق کرد که بروم سراغ نینجوتسو. قبلش کلی رشته ورزشی دیگر را امتحان کرده‎بودم؛ شنا، اسکیت، آمادگی جسمانی، توی 15تایش مدرک مربی‎گری گرفته‎بودم؛ پرورش اندام، ایروبیک، تی‎آرایکس اما نینجوتسو دنیای دیگری بود. در شهر من، جایی برای آموزش این رشته به خانم‎ها وجود نداشت. مجبور بودم بروم تهران. وقتی نینجوتسو را یاد گرفتم، دلم خواست آموزش این رشته را در لرستان برای خانم‎ها راه بیندازم. همه می‎ترسیدند. یک خانم، رزمی کار کند؟ نینجا بشود؟ توی صفحه شخصی‎ام عکس و فیلم می‎گذاشتم تا شاید نگاهشان درباره این ورزش تغییر کند، برایم می‎نوشتند خانم‎ها را چه به این کارها! کلی طول کشید تا هم خانم‎ها به خودباوری رسیدند و هم دیگران، به ما اعتماد کردند. 

حالا من 100 نفر هنرجو دارم و خیلی‎ها ما را می‎شناسند؛ سال گذشته عکس و خبر زنان نینجای بروجرد را همه خبرگزاری‎های مهم داخلی و خارجی کار کردند. رسیدن به چنین روزی، اصلا راحت نبود. خستگی اما دوروبر ما پیدایش نمی‎شود؛ من هر روز، از 6:30 صبح تا 8 شب تمرین می‎کنم؛ 9تا12 شب برنامه ورزشی می‎نویسم، بعدش تا 2 مطالعه می‎کنم. ساعت 2 می‎خوابم تا 6 صبح که دوباره کار و تمریناتم شروع می‎شود. این انرژی و حال خوب را از نینجوتسو دارم که هنری است به لطافت گل، به سختی فولاد و به تندی رعد. هنرجوی سه، چهارساله‎ای داشتم که خیلی گوشه‎گیر و خجالتی بود؛ بعد از سه چهارماه تمرین، وارد سالن که می‎شد با همه دست می‎داد. هنرجوی مسنی دارم که دخترش هم‎سن‎وسال من است و با علاقه می‎آید سر تمرین. در این رشته محدودیت سنی وجود ندارد، هرکسی می‎تواند بهره خودش را از آن ببرد.

در خانواده به تو به‎عنوان یک دختر چه چیزی یاد داده‌اند؟
پدرم همیشه به من ایمان داشته و می‎گوید هرجا می‎روی سالم برگرد. من هم اگر دختری داشته‎باشم دلم می‎خواهد قوی باشد نه لوس و نازنازی که از پس کارهای خودش هم برنیاید.

روز دختر دوست داری چه هدیه‎ای بگیری؟
من همیشه دنبال به‎دست آوردن بوده‎ام و خیلی به گرفتن، عادت ندارم. الان برای من چیزی قشنگ‎تر از موفقیت هنرجویانم وجود ندارد. برای بادیگارد و تشریفات از تهران بهم زنگ می‎زنند، با درآمدی چندین‎برابر درآمد فعلی‎ام. به‎دلیل هنرجویانم نمی‎روم چون دلم می‎خواهد رشدکردن و قوی شدن نهال‎هایی را که کاشته‎ام، ببینم.

  • ۲ پسندیدم
  • ۱ نظر
    • fgm godarzi
    • چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷
    ho3in ablis
    اولله
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی