نام ونام خانوادگی:مریم میرزاخانی

متولد:1356/2/22 

مرگ:1396/4/23

ملیت:ایرانی  

شهر:تهران

همسر:یان واندراک

فرزند:آناهیتا 

علت مرگ: سرطان سینه 

گفتم که چرا رفتی و تدبیر تو این بود    گفتا چه توان کرد که تقدیر همین بود

گفتم که نه وقت سفرت بود چنین زود     گفتا که نگو مصلحت دوست در این بود

  برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

مریم میرزا خانی ریاضی دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود.میرزاخانی در سال 2014 به خاطر کار بر" دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه ای آنها "برنده ی مدال فیلدز شد.که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن و اولین ایرانی برنده ی مدال فیلدز است.
مریم میرزاخانی در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ (سال سوم و چهارم دبیرستان) از دبیرستان فرزانگان تهران موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و بعد از آن در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ با امتیاز ۴۱ از ۴۲ مدال طلای جهانی گرفت. سال بعد، در المپیاد جهانی ریاضی کانادا میرزاخانی با نمرهٔ کامل، رتبهٔ اول طلای جهانی را به دست آورد.
مریم میرزاخانی با Jan Vondrák ریاضیدان و دانشمند علوم نظری کامپیوتر اهل چک ازدواج کرد که هم اکنون به عنوان استادیار در دانشگاه استفورد تدریس می کند. حاصل این ازدواج دختری به نام آناهیتاست.
خانم میرزانی خانی در سال 2013 میلادی به سرطان سینه مبتلا شد و بعد از چهار سال مبارزه با سرطان دیده از جهان فروبست.
بیش از یک سال از مرگ نابغه ریاضی جهان می‌گذرد و حالا خبر می‌رسد که اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، روز تولد مرحومه «مریم میرزاخانی»، سوم ماه می (13 اردیبهشت) را روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری کرد.