نام ونام خانوادگی:انوشه انصاری

متولد:1345/6/21

ملیت:ایرانی  

شهر: مشهد

همسر: حمید انصاری

تحصیلات:مهندس الکترونیک و علوم رایانه

  برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

انوشه انصاری متولد 21 شهریور 1345 در مشهد، کاوشگر می باشد.

فارغ التحصیل لیسانس مهندس برق و علوم رایانه از دانشگاه جورج میسون و فوق لیسانس مهندسی الکترویک از دانشگاه جورج واشنگتن و فوق لیسانس ستاره شناسی است.

خانواده انوشه بعد از تولد او در مشهد در چهار سالگی اش به تهران نقل مکان کردند و مدت ها ساکن خیابان بهار بودند در سال 1361 با شروع جنگ تحمیلی به همراه خانوادش به آمریکا مهاجرت کرد.

انوشه انصاری زمانی که در شرکت مخابراتی MCI کار میکرد با حمید انصاری آشنا شد این دو در سال 1369 با یکدیگر ازدواج کردند، اطلاعاتی از فرزندان احتمالی انها در دست نیست !

نام خانوادگی انوشه پیش از ازدواج با حمید انصاری، رئیسیان بوده که با ازدواج به نام خانوادگی همسرش تغییر داده است.

انوشه در سال ۲۰۰۰ از سوی مجله زن شاغل (Working Woman) به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شد. هم‌چنین مجله فورچن در سال ۲۰۰۱ نام او را در فهرست تاجران موفق قرار داد.

از زمانی که دختر کوچکی بودم شب های تابستان محو تماشای ستارگان می شدم، آرزوی پرواز را در سر داشتم و این رویا همیشه در قلب من زنده و محرکی برای موفقیت کاریم بود تا اینکه فرصتی پیش آمد که آرزویم تحقق یابد.

هرچند انوشه توانسته بود با کمک به به بنیاد جایزه‌ی ایکس وارد عرصه مدیریت سفرهای فضایی شود اما هیچ چیز همانند یک سفر واقعی به فضا او را آرام نمی‌ کرد و اشتیاقش برای سفر به فضا هر روز بیشتر می‌شد در همین هنگام بود که وی دریافت می‌توان با پرداخت مبلغ ۲۰ میلیون دلار با یک موشک سایوز به فضا سفر کرد و چند روزی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سر برد

انوشه تصمیمش را گرفت و علی رغم همه خطرات موجود، ثبت نام کرد.

این سفر توسط کپسول فضایی سایوز تی‌ ام‌ آ متعلق به روسیه صورت می‌ گرفت طبق برنامه یک پزشک ژاپنی به نام دایسوکه انوموتو قرار بود پیش از او به این سفر برود ولی صلاحیت او به دلایل سلامتی رد شد و برنامه‌ ی انوشه انصاری شش ماه جلو افتاد.

سازمان فضایی روسیه در ۸ مه ۲۰۰۶ رسما اعلام کرده بود انوشه انصاری به عنوان اولین بانوی گردشگر فضایی در بهار ۲۰۰۷ به مدار کره زمین سفر خواهد کرد اما با این اتفاق، تاریخ سفر او به ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۶ تغییر کرد. و اولین فضانورد ایرانی دنیا است و اولین زن کیهان‌ گرد و چهارمین نفری است که هزینه سفر فضایی خود را پرداخت کرده ‌است